انتشارات گیلنا

اظطراب | مقاله انتشارات گیلنا |

اضطراب

تعریف اضطراب و استرس

ممکنه بعضی وقت ها احساس کنید دچار مشکلی به نام اضطراب شده‌اید. فکر می‌کنم در گام اوّل بهتره به تعریف واژه‌ی اضطراب بپردازیم، شاید مشکل شما اصلاً اضطراب نباشد. در گام بعدی هم به بررسی راه‌کارهای مقابله با آن خواهیم پرداخت. بر اساس یک تعریف علمی، اضطراب، حالتی هیجانی، مبهم، ناخوشایند و منفی همراه با پریشانی است. در واقع اضطراب، نگرانی بیش از حد در مورد یک خطر غیر واقعی است، که آن را عموماً به دو دسته تقسیم می‌کنند: اضطراب مثبت و اضطراب منفی.

 و استرس کنکور

و استرس کنکور

اثرات اضطراب

اضطراب مثبت (جلو‌ برنده) همان اضطراب کمی است که باعث می‌شود ما سریع‌تر به سراغ کارهایمان برویم، آن‌ها را فراموش نکنیم و برای انجام آن‌ها تلاشد زیادی کنیم. ولی اضطراب منفی (مانع) اضطراب بیش از حدی است که مانع پیشرفت ما خواهد شد. این نوع از اضطراب تقریباً از جنس اضطراب مثبت است البته خیلی شدیدتر، به طوری که تمرکز و توجه شما به آن جلب خواهد شد. این استرس بیش از حد نمی‌گذارد شما به خوبی فکر کنید و بر روی کارهای خود تمرکز داشته باشید. علاوه بر این مشکلات، اثرات روانی این استرس نیز باید مورد توجه شما قرار گیرد. پایین آمدن خلق شما و اتلاف انرژی به واسطه‌ی اضطراب، آسیب‌هایی جدی به شما وارد می‌کند. دوستان من، وقتی شما بیش از حد نگران اتفاق افتادن چیزی هستید، این را باید در نظر داشته باشید که دیگر نمی‌توانید برای آن به خوبی تلاش کنید و انرژی شما صرف این نگرانی می‌شود و این اتلاف انرژی باعث افزایش استرس و خستگی شما می‌شود و شما را ناراحت می‌کند و این چرخه‌‌ی منفی باز هم ادامه پیدا می‌کند. هنر شما این است که این چرخه‌ی مخرب را در همان ابتدا متوقف کنید ولی اگر نتوانستید، این شانس را دارید که در مراحل بعد از ادامه‌ی آن جلوگیری کنید.

 امتحان

امتحان

‌یکی از راه های مقابله با استرس و نگرانی

یک‌بار دیگر به این چرخه نگاهی بیاندازید. به این فکر کنید که شما پایان هفته آزمون دارید و نتوانسته‌اید همه‌ی مطالب را مرور کنید. چرا نگران شده‌اید؟ نگرانی الآن شما کمکی به بهتر آزمون دادن شما در آخر هفته نمی‌کند. پس از همین ابتدا منطقی فکر کنید و نگذارید که این چرخه‌ی مخرب جلوی پیشرفت شما را بگیرد. راه پیشنهادی این است که برنامه‌ریزی موزاییکی انجام دهید و سعی کنید از امکانات محدود خود بهترین نتیجه را بگیرید. ببینید از همین حالا تا آزمون آخر هفته‌ی خود چقدر زمان برای مطالعه دارید و طبق اولویت دروس، جاهای خالی جدول زمانی خود را با سر فصل‌های آزمون پر کنید. در این‌صورت، هم زمان خود را هدر نداده‌اید و هم از اتلاف انرژی جلوگیری کرده‌اید. باید این توانایی را پیدا کنید که در شرایط حساس، با راه‌کارهای متفاوت، برنامه‌ریزی صحیحی انجام دهید.
بد نیست که با علائم استرس و نگرانی نیز آشنا شوید تا در صورت وقوع بتوانید از پیشرفت آن جلوگیری کنید.

علائم اضطراب

اگر اض طراب کنترل نشود، فرد دچار فشار روحی می‌شود و تغییرات بدنی نیز مانند: لرزش دست، تعرق، تپش قلب، تندی نفس، دلهره، خشکی دهان، داغی بدن، بی‌قراری، تکرر ادرار، سرگیجه، سردرد و سستی به سراغ او می‌آید. اگر این روند ادامه پیدا کند، تغذیه‌ی فرد مختل می‌شود و ممکن است پرخوری یا بی‌اشتهایی به سراغ او بیاید. حالت تهوع، دل پیچه یا معده درد هم از دیگر علائم آن است. البته ممکن است فرد مشکل بی‌خوابی و بدخوابی نیز پیدا کند که تمامی این عوامل، روند عادی زندگی و به دنبال آن روند درس ‌خواندن او را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

 

بازهم اگر سوالی در رابطه با استرس و نگرانی در مطالعه داشتید میتونید از طریق بخش دیدگاه همین مطلب یا شماره تماس هایی که در ادامه قرار دادم ،بپرسید

ارادتمند – مهندس حسین بنائی

مهندس حسین بنائی

جهت دریافت مشاوره و برنامه ریزی رایگان و ارتباط با کنکور آسان است با شماره های

۹۰ ۵۰ ۱۹۷ – ۰۹۱۲

۳۰ ۴۰ ۲۵ ۴۴ – ۰۲۱

۱۳ ۱۳ ۴۳ ۴۴ – ۰۲۱

تماس بگیرید یا کلمه { استرس کنکور } را پیامک کنید

در صفحات مجازی مانند تلگرام و اینستاگرام کنکور آسان است عضو باشید و از خدمات رایگان مانند مشاوره ، جزوه ،تدریس ، نمونه سوال و تست و… استفاده نمایید. جهت دریافت لینک کانال کلمه { لینک کانال } را به شماره ۰۹۱۲۱۹۷۵۰۹۰ پیامک کنید

, , , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

تـــمـاس