انتشارات گیلنا

نحوه تقویت حافظه

.jpg

وااااااای! عجب حافظه ای …!

گفتاری پیرامون نحوه ی تقویت حافظه

«جیمز وینلند» معتقد است: اغلب وقتی که می گویید چیزی را فراموش کرده اید درست تر آن است که بگویید هرگز آن را به خاطر نسپرده اید.

آموختن، یادگیری و یادآوری مجموعه کارهایی فرآیندی هستند. کارهایی که انجام شدن آنها محصول چرخه ای از رفتارهای پی در پی و تأثیرگذار بر هم باشد. فرآیندی نامیده می شوند. درست انجام شدن چنین کارها و رفتارهایی مستلزم آگاهی از اصول کلی و قاعده مندی است که سلسله وار بر روی یکدیگر دارای تأثیر هستند. آموختن، یادگیری و یادآوری که آنها را با موضوع حافظه مرتبط می دانیم نیز از این قاعده مستثنی نیستند. آنها نیز تابع سلسله اصولی کلی هستند که برخی از آنها را مورد توجه و بررسی قرار میدهیم.

عالقمند باش.

این موهبت بزرگیست که اگر به شدت به چیزی علاقه داشته باشید در مورد به خاطر سپردن موضوع های مربوط به آن هیچ گونه اشکالی نخواهید داشت. اما مصیبت وقتی است که قرار باشد چیزی را فرابگیرید که ابداً به آن علاقه ندارید. در این صورت چه باید بکنید؟

وقتی به دلایلی ضرورت ایجاب می کند موضوع خسته کننده ای را بیاموزید، این فرصت را برای خودتان ایجاد کنید تا مرتباً محاسن آموختن آن موضوع و معایب نیاموختن آن را به خود یادآوری کنید. به عبارت بهتر علاقه ی غیر مستقیم و ثانوی خود را نسبت به موضوع تقویت نمایید. این روش باعث خواهد شد تا فراگیری و به خاطر سپاری مطلب برای شما با راحتی بیشتری انجام شود.

انتخاب کن

اراسموس دانشمند برجسته ی هلند می گوید: «حافظه ی خوب و قوی باید مانند یک طور ماهیگیری تمام ماهی های درشت را در خود نگه دارد و ماهی های ریز را رها سازد.»

هنگام مطالعه ی یک موضوع یا آماده شدن برای امتحان در موضوعی خاص، گزینش مطالب تکنیک ویژه ای است که باید انجام دهید. توجه خود را به مطالبی معطوف کنید که فهمیدن و به خاطر سپردن آنها را دشوار می دانید. باید با استفاده از روش های خط کشیدن زیر کلمات، برجسته سازی، علامت گذاری و … با تلاش و کوشش، چیزهایی را که لازم است فرا بگیرید، در خاطرتان ثبت و ضبط کنید.

درست آغاز کن.

گاهی به نظر می رسد رخی دوست دارند غلط شروع کنند و وقتی که تصمیم خود را گرفتند، میل ندارند آن را تغییر دهند و یا به سهل انگاری و اشتباه خود اعتراف کنند. اگر چیزی به خطا فراگرفته شد آن قرد تکرار می شود تا قویاً جایگزین شود. در این صورت، تغییر یا از بین بردن آن دشوار م شود. چیزی را به غلط آموختن سپس فراموش کردن و آنگاه مجدداً درست فراگرفتن همان موضوع سه باره کاری است.

موضوع را بفهم.

برای یاد گرفتن و به حافظه سپردن دو راه وجود دارد، عادت و فهمیدن. عادت، فراگرفتن عملی است و فهمیدن، فراگرفتن از راه آموخت هاست. البته معمولاً فراگیران این دو روش را به صورت هم زمان به کار می برند. اگر ریشه و پایه ی موضوعی را بفهمید و درک کنید، یادگیری مطلب برایتان ساده خواهد شد. وقتی شما یک فرمول را حفظ می کنید و آن را به دفعات مورد استفاده قرار می دهید، در حقیقت از عادت برای آموختن استفاده کرده اید.و اما شما می توانید به جای حفظ کردن فرمول، راه اثبات آن را بفهمید. در این صورت به یادآوری و استفاده کردن از همان فرمول برایتان ساده تر و عملی تر خواهد شد.

ارتباط معقول برقرار کن.

ویلیام جیمز می گوید: «هرچه ارتباط بین موضوعات بیشتر باشد، هردو مطلب بهتر در حافظه ضبط می شوند.» وقتی بتوانید وجه مشترکی بین دو موضوع بیابید و در مغز خود بین آنها ارباطی برقرار نمایید، نگهداری بهتری نیز می توانید داشته باشید. نتیجه ی این نگهداری بهتر، یادآوری مطمئن تر خواهد بود. اما یادتان باشد که این ارتباط برقرار کردن فقط در مشابهت ها نیست. بلکه اختلاف ها هم به اندازه ی مشابهت ها دارای اهمیت هستند. اگر به اختلاف ها توجه نکنیم، فقط ارتباط دادن موارد مشابه به یکدیگر، فرد را دچار سردرگمی خواهد کرد.

زمینه سازی کن.

برای تشکیل ارتباطات و تشخیص و تمیز دادن روابط، داشتن زمینه ی آگاهی های بیشتر، ضرورت دارد، آنچه را که تنها باشد نمی توان فهمید. هر موضوع منفرد و مجزا، بی معنی است. وقتی می توانید انتخاب کنید که دو واقعیت مستقل را در کنار یکدیگیر مقایسه نمایید. بهترین راه برای تقویت حافظه در مورد داده های یک موضوع آن است که تا می توانید زمینه سازی بیشتری در مورد اطلاعات پیرامون آن موضوع انجام دهید.

سازدمان دهی کن.

جایی برای هر چیز و هر چیزی در جای خود اصلی است که باید بر حافظه حکومت کند. یک حافظه ی خوب مانند یک سیستم بایگانی است که به خوبی سازمان یافته باشد و اطلاعات به صورت صحیح و اصولی در آن نگهداری شوند.

کل و جزء را با هم ببین.

بلعیدن اطلاعات فراوان به طور یک جا امکان پذیر نیست. بنابراین باید موضوع های گسترده را خرد کرد. البته باید همواره نظری کلی به تمام موضوع بیندازید. به این معنا که در فراگرفتن هر علم و اطلاعی، مفهوم کل، نقش مسلط و اصلی را به عهده دارد. برای این که کل را بدانیم باید از اجزا باخبر باشیم و برای اینکه اجزا را بدانیم باید از کل آگاهی داشته باشیم.

جدا کن، دسته بندی کن.

حافظه ی کوتاه مدت می تواند ۷+۲ واحد را به صورت مجزا در خود جای دهد. برای ارتقای حافظه می توانیم از دسته بندی استفاده کنیم. برای مثال عدد ۳۱۴۸۲۹۰۵۶ را در نظر بگیرید. برای یاد گرفتن و به  خاطر سپردن آن، آسان تر است که آن را به سه گروه ۳۱۴٫۸۲۹٫۰۵۶ تقسیم کنیم. این همان کاری است که برای به خاطر سپاری شماره ی تلفن انجام می دهیم. همچنین حفظ کرد و به خاطر آوردن یک سری ارقام مانند ۷، ۲، ۱، ۸، ۶، ۳، ۴، ۹ را می توان به صورت ۷۲۱۸-۶۳۴۹ آسان فراگرفت.

آخرین راهکار

یک نکته باقی می ماند و آن هم این است که برای داشتن حافظه ای برتر و بهتر باید دست به کار شد. باید همت کرد و یک یا چند روش از روش هایی را که توضیح داده شد، مورد استفاده و بهره برداری قرار داد. این روش ها فقط زمانی نتیجه می دهند که از آنها بهره برداری شود.

 

با کنکور آسان است و اوج یادگیری همراه باشید تا مهندس امیر مسعودی و استاد حسین احمدی بعنوان معلم و مشاور شمارا تا موفقیت همراهی کنند

موفق باشید

مهندس حسین بنائی

 

جهت دریافت مشاوره و برنامه ریزی با شماره های

۰۳ ۵۷ ۱۹۶ – ۰۹۱۲      موبایل

۱۳ ۱۳ ۴۳ ۴۴ -۰۲۱     خط دفتر

۳۰ ۴۰ ۲۵ ۴۴ – ۰۲۱    خط دفتر

تماس بگیرید

یا کلمه {  برنامه ریزی امتحانات } را به شماره

   09121965703  

پیامک کنید

———————

همچنین در کانال تلگرام ما نیز حتما عضو باشید تا از نمونه تدریس ها ، مشاوره ها ، اخبار کنکور و… استفاده کامل ببرید

برای عضویت رایگان در کانال تلگرام مهندس امیر مسعودی

کلمه ( کانال تلگرام ) را را به شماره

  ۰۹۱۲۱۹۶۵۷۰۳ 

پیامک کنید

 

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

تـــمـاس