انتشارات گیلنا

نقش سلامت جسمی در کنکور

نقش سلامت جسمی در کنکور

شاید این جمله رو خیلی شنید باشید که می گن عقل سالم در بدن سالمه ، بله ، این جمله بسیار جمله ی درستی هست، اگر شخصی از سلامت بدنی کافی برخوردار نباشه مطمئن توانایی کافی برای فکر کردن و مطالعه رو هم نخواهد داشت . پس از همین مقدمه می شه نتیجه گرفت که سلامت جسمی یک شخص به طور مستقیم بر روی نتیجه کنکور اون شخص تاثیر داره

چی کار کنیم سالم باشیم ؟

خوب حالا که فهمیدید سلامتی برای قبولی توی کنکور خیلی مهم هستش ، حتما به این سوال رسیدید که چی کار کنیم که سالم باشیم ؟

 

مطلب پیشنهادی :تغذیه‌ی مناسب دانش‌آموزان

خواب و بیداری

 

یکی از ارکان مهم سلامتی خواب و بیداری هستش ، اشخاصی که خواب خوبی دارند از سلامت و ارامش بیشتری نسبت به اشخاصی که از خواب خوب ندارند برخوردارند

مشکلات خواب معمولا به سه دسته تقسیم می شه

اول این که شخص خواب عمیقی نداره

دوم این که شخص به اندازه ای که لازمه نمی خوابه ، یا بیش از اندازه می خوابه یا کمتر از حد نیاز می خوابه

 

نداشتن خواب عمیق

 

از اصلی ترین علت های نداشتن خواب عمیق افکار منفی و اظطراب و استرس هستش . البته اصلا نگران نباشید چون این مشکل قابل حل هستش

اول این که حتما نزد یک روان شناس برید تا علت اصلی استرس و اضطرابتون رو مشخص و روی اون کار کنید و دوم این که تحت نظارت یک متخصص طب سنتی داروهایی که باعث افزایش رطوبت بدنتون می شه رو مصرف کنید .

 

اندازه خواب

 

اول این که اندازه خواب برای همه متفاوته ، از منظر طب سنتی ایرانی ، کسانی که هیکلی و درشت تر هستند نیاز به خواب بیشتری نسبت به کسانی که لاغر هستند دارند . ولی خوب اندازه معمول خواب چیزی بین شش تا نه ساعته که برای هر کس متفاوته .

 

بهرین زمان خواب

 

بهترین زمان خواب برای یک انسان شروع خواب از ساعت هشت تا نه شب هستش تا مقداری که نیاز داره که معمولا بین شش ساعت نا نه ساعت برای افراد متفاوته

مطلب پیشنهادی : هرگز این خوراکی ها را در وعده صبحانه نخورید

 

ورزش

 

ورزش یکی دیگر از ارکان سلامتی هستش که شما برای حفظ سلامتیتون بهش نیاز دارید . البته نه هر نوع ورزشی ! ورزش باید متناسب با وضعیت جسمانی شما باشه ، بهترین ورزش که برای همه هم مناسبه پیارده وری تند هستش ، سعی کنید هر روز حد اقل یک ساعت پیاده روی تند داشته با شید تا از اثرات اون بر روی عملکرد مغزتون وسلامتی جسمتون استفاده کنید.

 

غذا خوردن

این که شما چه غذایی می خورید مهمه ، بهتره توی غذا خوردنتون نکات زیر رو رعایت کنید

 

تا گرسنه نشدید غذا نخورید

حتما تا گرسنه نشدید لب به غذا نزنید ، روی هم خوری هیچ تاثیر مثبتی روی سلامتی شما نداره غیر از این که دستگاه گردش خونتون بیشتر حواسش معطوف می شه به دستگاه گوارشتون و مغز از خون شما بهره کمتری می بره و کارکردش دچار مشکل می شه

 

با ارامش غذا بخورید

 

اگر غذا رو سریع و با استرس بخورید ، دستگاه گوارشتون نمی تونه اون جور که باید اون غذا رو هضم بکنه و بدن شما به اندازه کافی از غذایی که خوردید بهره نمی بره

 

جویدن غذا مهمه

 

یادتون باشه که حتما غذا رو به خوبی بجوید ، توی بزاق شما انزیم هایی وجود دارند که باعث هضم اولیه غذای شما می شن . اگر هضم اولیه که مکانش توی دهان هست به خوبی اتفاق نیفته ، هضم ثانویه هم به خوبی اتفاق نمیفته

 

خوردن اب وسط غذا ممنوع

 

اگر عادت دارید وسط غذا اب بخورید ، دیگه این کار رو نکنید مگر این که واقعا نیاز باشه ، مثلا این که غذا توی گلوی شما گیر کرده باشه .

 

خوابیدن بعد از غذا ممنوع

 

بعضی ها عادت دارند که بلافاصله بعد از غذا بخوابند ولی این کار اشتباهه  و هضم کامل غذا رو دچار اختلال می کنه . حد اقل تا دوساعت بعد از غذا فکر خواب را هم نکنید .

 

هر چیز را بناید بخورید

 

بعضی از مواد غذایی غیر از اسیب زدن به بدن شما هیچ تاثیر دیگری ندارن ، شما باید این مواد غذایی را از لیست غذاهای خودتون حذف کنید

نوشیدنی ها و خوراکی هایی که مواد نگهدارنده و رنگ های مصنوعی دارند مانند نوشابه ، پفک ،

 

غذاهایی که فست فود هستند

غذاهایی که مانده هستند (سعی کنید تا اون جا که می تونید از غذاهای تازه پخته شده استفاده کنید و از مصرف غذاهایی که توی فریزر نگهداری شدن پرهیز کنید)

مطلب پیشنهادی : خرید محصولات انتشارات گیلنا

 

 

نگاهی وسیع تر به غذا

بیایید کمی نگاهمون رو  به غذا وسیع تر بکنیم . شاید تا به حال فکر می کردید که غذا فقط چیزی هست که به صورت خوراکی میل می کنید ولی اگر کمی وسیع تر نگاه کنید ، می بینید که هر چیزی که بدن شما با اون  در ارتباط هستش می توانه مثل  غذا روی شما تاثیر بذاره . افزایش انرژی یک شخص بلافاصله پس از شنیدن یک خبر خوش چیزی نمی توانه باشه غیر از تاثیر اون خبر خوش  روی بدن و برعکس کاهش انرژی هنگام شنیدن خبر بد چیزی نمی توانه باشه غیر از تاثیر ان خبر بد بر روی بدن

از مهم ترین چیزهایی که مثل غذا می تونه  روی بدن تاثیر بذاره موارد زیر هستش

دیدنی ها

دیدن صحنه های زیبا مانند گل ها و بوستان ها و هم چنین رنگ هایی مانند سبز و زرد ، می توانه یک غذای خوب برای بدن شما باشه

 

شنیدنی ها

شنیدن صداهای زیبا مانند یک موسیقی زیبا یا صحبت های مثبت و ایجاد کنند حس خوب  و انگیزه بخش و صحبت هایی از این جنس یه غذای خوب برای بدن شما هستش

 

بوییدنی ها

تاثیر مستقیم بوییدنی ها روی مغزهستش . تمام بوهای خوب برای مغز مفید هستند ولی بعضی از بوها باعث سر درد بعضی از افراد می شن . بوی گلاب معمولا با همه ی افراد سازگاری داره . بوی اسفند دود شده هم باعث شادابی مغز بعضی از افراد می شه .

 

افکار

افکار هم نوعی از غذا هستن  که بر روی بدن شما تاثیر دارند . البته افکار برایند شنیدنی ها ، دیدنی ها و حتی بوییدنی ها می باشند. تا می تونید افکار مثبت ، شادی بخش و امیدوارانه را در ذهن خودتون پرورش بدید

 

 

مطلب پیشنهادی : چرا باید از تدریس های کنکور آسان است استفاده کنیم

مواظب مواد زائد بدن خود باشید

 

بدن ما موادی را که نیاز دارد جذب می کنه و موادی را که به اون ها  احتیاجی نداره از طریق ادرار، مدفوع ، عرق ، استفراغ و راه های دیگه  دفع می کند . اگر هر یک از راه های دفع مواد زائد بدن ما دچار مشکل بشه  در نتیجه انباشت مواد زائد در بدن ما ، بدن ما رو دچارمشکل می کنه. از شایع ترین مشکلات دفع مواد زائد مشکل در دفع مدفوع  هستش که اصطلاحا به اون یبوست می گن ،

بدن باید  به ازای هر بار تناول غذا یک بار دفع مدفوع داشته باشه . اگر مقدار دفع مدفوع بدن شما کمتر از وعده های غذایی هست که میل می کنید و این مورد حد اقل دو روز ادامه داشته ، بهتره از غذاهایی مثل انجیر ، بادام ، خاکشیر در اب ولرم و …….استفاده کنید که این مشکلتون بر طرف بشه و اگر با این موارد هم موفق به برطرف کردن این مشکل نشدید حتما به یک متخصص طب سنتی مراجعه کنید تا با اصلاح مزاج شما بتونه  مشکل شما رو  برطرف کنه

 

 

 

برای خرید دی وی دی بالا و سایر محصولات کنکور آسان است و  انتشارات گیلنا  با شماره های

۰۹۱۲ ۱۹۷  ۵۰ ۹۰

۰۲۱ ۴۴ ۲۵ ۴۰ ۳۰

۰۲۱ ۴۴ ۴۳ ۱۳ ۱۳

تماس بگیرید یا کلمه {فیزیک مهندس علیشاه} را به شماره ۰۹۱۲۱۹۷۵۰۹۰ اس ام‌اس کنید

در فضای مجازی ما را دنبال کنید و از خدمات رایگان ما مانند جزوات رایگان رتبه های برتر ، نمونه سوالات امتحانی ، مشاوره و برنامه ریزی ، تدریس ها ، اخبارکنکور و … بصورت کاملا رایگان بهره مند شوید . جهت عضویت در کانال و پیجکنکور آسان است ، کلمه { کانال،پیج } را به شماره  ۰۹۱۲۱۹۷۵۰۹۰ پیامک کنید

برای دریافت مقالات و محصولات تخصصی کنکور آسان است ویژه پایه های دهم ، یازدهم ، دوازدهم به سایت گیلنا احمدی مراجعه کنید

 

, , , , , ,

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تـــمـاس